חדש: מרפאה לניבוי רעלת טרום לידה

    עפר גדנקן No Comments on חדש: מרפאה לניבוי רעלת טרום לידה

    מובילות וחדשנות רפואית בשיבא

    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חדש בבית החולים לנשים ויולדות בשיבא: מרפאה לחיזוי רעלת באמצעות תוכנות חיזוי חדשניות ומשוכללות, המאפשרות לראשונה לתת מענה למצבים מורכבים של רעלת ואף למנוע את התפתחותה. מדובר במרפאה חדשנית בישראל ואף בעולם, כאשר מי שעומד בראשה הינו פרופ' יואב ינון – מנהל היחידה לרפואת האם והתינוק בשיבא וממובילי המחקר בישראל בתחומים אלו.

    כידוע, רעלת בתקופת טרום הלידה מתפתחת ב-3%-5% מהמקרים בישראל ועלולה לסכן את האם והתינוק. מדובר במחלה שבה מתרחשת פגיעה רב-מערכתית בדפנות כלי הדם (תאי האנדותל) האימהיים, שעלולה להעלות את לחץ הדם ולפגוע באיברים כגון כליות, כבד ומוח. בנוסף, היא עלולה לפגוע בזרימת הדם לתינוק ולפגוע בהתפתחותו.  הסימנים למחלה בין היתר הינם כאבי ראש, טשטוש ראייה או כאבים ברום הבטן, עלייה במדדי תפקודי כבד וירידה במספר הטסיות, עלייה בתפקודי כליות ו/או מיעוט במתן שתן, בצקת ריאות, פרכוסים (אקלמפסיה) ואף תחושה כללית רעה.

    גורמי הסיכון למחלה הם רבים: עודף משקל, רעלת בפעם הקודמת באותו מצב, מחלה כרונית שעלולה לפגוע בכלי הדם, לאחר טיפולים, כשהאם מעל גיל 40 ועוד. לעתים נשים כלל לא יודעות שלקו ברעלת כיוון שהן לא סובלות מתסמינים כלשהם, ורק המעקב מגלה זאת.

    פרופ' יואב ינון – מנהל המרפאה החדשה בשיבא : "במרפאה החדשה שלנו המטופלת עוברת בדיקות שתוצאותיהן מוזנות לתוכנה ומשוקללות לכדי הערכת הסיכון. מטופלת שזוהתה כבעלת סיכון גבוה לרעלת תטופל באספירין (נמצא כי הוא מפחית משמעותית את הסיכון להתפתחות המחלה). בנוסף לבדיקות הללו ובמידה שהאישה מעוניינת בכך, היא תעבור במרפאה זו גם בדיקות נוספות. כאשר היא נמצאת בסיכון מוגבר לרעלת, ייתכן שיידרש מעקב קפדני יותר. חשוב לציין כי אחרי הלידה הרעלת חולפת, אך התהליך יכול להימשך כמה ימים-שבועות".

    המרפאה החדשה מיועדת לכל אישה שמעוניינת לדעת אם היא בסיכון גבוה לרעלת. הביקור צריך להתקיים בעיתוי ספציפי בטרימסטר הראשון. יש לקבוע תור בטלפון ואין צורך בהפניה (עלות הביקור וכלל הבדיקות היא 1,200 שקלים). המרפאה ממוקמת בבית החולים לנשים ויולדות, קומה 2.



    0 תגובות